2010-01-01

The Sextuple






pertama sekali aku nak ambik kesempatan pada hari ni utk ucap selamat tahun baru 2010 kepada semua terutama buat sesiapa yang membaca atau terbaca blog ni dan khusus utk peminat2 FC BARCELONA. aku sebenarnya dah lama teringat nak tulis blog psl team faveret aku ni. memikirkan suatu yg sia2 memperkenalkan Barca kpd rakyat bani2 malaysia, maka aku mengambil keputusan membantutkan niat tersebut. tidak dinafikan Barca adalah antara kelab yg paling kuat bergelut dgn tekanan dan krisis. namun apakan daya rekod di atas kertas mereka tidak sehebat pasukan2 anak emas kapitalis mahupun kerajaan, apatah lg dibandingkan pada nilai komersial. akhirnya aku mengambil keputusan tnggu dan lihat. sejak awal 2009 lagi aku menjangkakan sesuatu akan berlaku di Camp Nou pada akhir tahun 2009 melihatkan kepada apa yg telah berlaku pada 6 bulan sebelumnya sejak Rijkaard menyerahkan baton kepada Guardiola.

dan akhirnya berlaku seperti yg dijangkakan. pasukan FC Barcelona mencipta sejarah agung dalam siri sejarah bolasepak dunia, menamatkan dekad pertama milenium ini dgn merangkul gelaran THE SEXTUPLE di bawah kendalian sulung jurulatih baru Josep Guardiola, satu gelaran tak rasmi yg diberi kepada pasukan yg berjaya menjulang 6 kejuaraan dari 6 kejohanan rasmi yg berbeza yang disertai dalam masa setahun. satu pencapaian yg tak pernah dlm sejarah mana2 pasukan dapat. satu milestone yg unik dan layak menerima pghormatan. dan di saat2 akhir sebelum melangkah ke dekad baru, barcelona berjaya melahirkan seorang lagi pemain terbaik dunia membuka gerbang 2010, Lionel Messi.

Barcelona mungkin layak dinobatkan sebagai pasukan terbaik sepanjang 5 tahun terakhir sebelum 2010. namun utk keseluruhan dekad, perlu diakui Blaugrana masih belum mampu menandingi rekod Manchester United yg bermula gagah lebih awal. begitu juga dengan calon utk pemain terbaik. Ronaldinho yg telah menempah nama utk tempoh separuh dekad kedua di Barcelona, gagal bertahan lebih lama utk berada sebaris dgn calon drpd Real Madrid, Zinedine Zidane dibezakan oleh faktor tahap disiplin. walaubagaimanapun kejuaraan maksimum segera pada musim lepas di bawah jurulatih 'taruhan' Josep Guardiola bukan hanya satu-satunya rekod kejayaan yg menjadi kebanggaan Barca. Malah Barcelona lebih layak berbangga dengan sistem remajanya La Masia yg layak diiktiraf sbgai yg terbaik di dunia, berjaya melahirkan paling ramai pemain-pemain yg menggenapkan senarai pemain-pemain pilihan dunia.

bg aku dlm bolasepak wang boleh membeli publisiti dan pengaruh, tetapi tidak mampu membuat seseorang penyokong berpaling arah drpd menyokong pasukan Barcelona. aku lebih ramai kenal mereka2 yg menyokong kelab2 yg bermain di liga England. kenapa?. dasar kapitalis media yg lebih mementingkan siaran yg memberi pulangan yg lumayan kpd mereka, bukan melihat kpd permainan yg cantik dan menarik. maka Barcelona bukanlah sebuah kelab yg namanya disemboyankan setaraf kelab2 England di kaca mata rakyat Malaysia. ramai yg x kenal Barcelona. tp xpela, sekurang2nya ada jugak membe2 aku yg mula menyokong Barcelona selepas bosan dgn gaya hidup artis, skandal, kontroversi, dan mutu permainan yg hampas ditunjukkan oleh pemain-pemain kelab-kelab England.

apa yg x hebat pada kelab liga lain? memang hebat... tp aku bukan x reti nak sokong diorang terutamanya kelab dari England. permainan mereka yg jarang konsisten membosankan aku. naluri aku lebih tertarik dgn corak permainan konsisten spt possesion football dan fixed position yg menjadi identiti Blaugrana sejak zaman nenek korang lagi. biar x menang asal puas ati. x taulaa cane drng leh start men camtu, sejak bila, idea sape, yg aku tau Rijkaard ngn Guardiola kedua2nya follow the style sepanjang perlawanan. akan aku kaji semua tu. sebelum Barcelona, aku terlebih dahulu kenal dan minat Ronaldinho selepas leka menonton perlawanan Brazil pada siaran World Cup 2002. masa tu Ronaldinho main ngn Paris mengikut kat game FIFA. mana ada wikipedia dulu beb.

staun selepas World Cup, Rijkaard bwk Ronaldinho ke kelab faveret beliau, Barcelona. masa tu zaman "Oranje Barcelona" dah berlalu, lepas Kluivert and the gang blah. sejak tula aku tertarik dgn Barca. jarang2 skali dpt tgk game diorang kalau x kerana adanya siaran langsung Champions League kat media prima masa tu. sedar2 dah 5 tahun aku menyokong FC Barcelona. game yg paling aku xleh lupa pernah aku tgk adalah ElClassico 2005 pada 19 November di Nou Camp masa 3R, Ronaldinho, Ronaldo Tua, Roberto Carlos men skali. smpai skang aku xleh lupa game ni. gio, guily, deco, marquez, oleguer, edmilson, sylvinho, belleti, eto, larsson, van bommel, ronaldinho. dh pg rata2 drng ni. tgk sndirik la ek.

Tiada ulasan: