2010-02-09

Sebaik tamat peperangan, FC Barcelona membawa masuk 3 pemain hebat yang menyertai pada tahun 1940, iaitu Cesar Rodriguez Alvarez, Mariano Martin, dan Mariano Gonzalvo Falcon (Gonzalvo II). Cesar tidak dapat bermain bersama-sama Barca selepas diarah ke Granada untuk khidmat ketenteraan. Manakala Gonzalvo III tidak dapat menyesuaikan diri dan terpaksa dipinjamkan ke Real Zaragoza.

Franco mengeluarkan peraturan sekatan selama 6 tahun kepada mana-mana pemain yang kembali ke Sepanyol selepas melarikan diri ke luar negara semasa perang saudara Sepanyol. Walaubagaimanapun, presiden Barcelona yang dilantik daripada ahli setia Franco, Enrique Pineyro, akhirnya berjaya mendapat kelulusan untuk penyertaan semula Josep Escola dan Domenec Balmanya, sebagai pemain Barca pada tahun 1941.

Jurulatih pertama era Franco, Juan Jose Nogues dilantik dan pada tahun 1942, beliau telah membawa masuk penjaga gol muda Juan Zambudio Velasco, dan membawa pulang 2 pemain Barcelona, Cesar Rodriguez dan Gonzalvo III. Cesar Rodriguez menamatkan musim pinjamannya di Granada FC. Manakala Gonzalvo III kembali ke Barca setelah berjaya menaikkan Real Zaragoza ke divisyen satu semasa tempoh pinjamannya. Nogues kemudiannya membawa masuk seorang pertahanan muda Josep Sequer Sans pada tahun 1943, dan Jose Gonzalvo Falcon (Gonzalvo II), abang kepada Gonzalvo III, setahun selepasnya.

Bekas legenda Barca, Josep Samitier menggantikan Nogues pada tahun 1944 selepas Nogues dipecat akibat nyaris membiarkan Barca tersingkir ke divisyen dua. Semasa Samitier mengambil alih Barca, beliau memiliki barisan pemain muda yang berpotensi tinggi rata-rata berumur 25 tahun ke bawah, selain 2 pemain berpengalaman Josep Escola dan Domenec Balmanya.

Depan : Cesar Rodriguez, Mariano Martin, Josep Escola
Tengah : Gonzalvo II, Gonzalvo III, Domenec Balmanya
Pertahanan : Josep Seguer Sans
Penjaga Gol : Velasco

Akhirnya, setahun selepas membimbing Barca, Josep Samitier berjaya membawa pulang trofi La Liga ke Barcelona buat kali kedua pada tahun 1945, dan kali pertama pada masa era pemerintahan Franco.

Tiada ulasan: